Weekend 30 en 31 mei Van grond tot mond, over de verduurzaming van de voedselketen

De manier waarop we ons voedsel produceren put de natuur uit. Door intensieve landbouw, schadelijke bestrijdingsmiddelen en te veel stikstof verliezen we insecten, vogels en bloemen uit het landschap. Langzaam verliest de bodem haar kracht. Niet zo vriendelijk dus. We hebben de natuur juist hard nodig om lekker en gezond voedsel te verbouwen. Een landschap met meer variatie, ruimte voor bloemen en vogels, sterke gewassen en een vruchtbare bodem. 

We zitten meestal vast in één rol: die van boer, verwerker, supermarkt of consument. Wat is er nodig om deze ‘voedselketen’ ook echt goed te laten werken bij verduurzaming?

Plato zei al: “Je leert meer in een uur spelen, dan in jaren praten”. Daarom zijn we deze middag zelf gaan ervaren wat er allemaal bij komt kijken om ons voedselsysteem te verduurzamen. In het spel “Het lot van Laagland” zijn we als boeren, verwerkers, supermarkten en consumenten aan de slag gegaan. In het avondprogramma hebben we ons verdiept in wat de speelruimte is van de overheid. Op zondag hebben we een bezoek gebracht aan de Plaats Kleine Aarde in Boxtel, waar we konden kennismaken met een plek waar boeren, burgers, kunstenaars, wetenschappers ondernemers onderwijs kunst en cultuur werken aan de voedseltransitie. 

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.